آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

حق فسخ ناشی از عدم وصول وجه چک

۰۰:۴۵ - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 1436

۱۴

فروردین

 حق فسخ ناشی از عدم وصول وجه چک هم با وصول چک از بانک ساقط می‌شود و هم با پرداخت وجه نقد به جای چک ، حتی اگر چک برگشت خورده باشد

اگر در قرارداد خرید و فروش (بیع) مقرر شود "در صورت عدم پرداخت هر یک از چکهای مربوط به مبلغ و نقدینه قرارداد (ثمن معامله)، قرارداد فسخ می شود" تسلیم لاشه چک برگشت خورده به خریدار و دریافت وجه چک به صورت نقدی، به منزله اسقاط حق فسخ ناشی از عدم وصول چک می‌باشد.

 

یعنی دریافت نقدینه چک (وجه چک) به جای چک برگشت‌خورده، به منزله دریافت چک و به عبارتی به مانند عمل به تعهد قراردادی، شناخته می‌شود و باعث از بین رفتن شرط فسخ و موجب قطعی شدن قرارداد است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره چک که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

در ادامه نوشتار لازم است توضیح کوتاهی درباره عقد بیع یا داد و ستد بیان کنیم:

بیع یا دادوستد

عقد «بیع» جز عقود لازم به شمار می‌رودعقد لازم ، قراردادی است که برای هر دو طرف معامله ، لازم الاجراست و هیچکدام آنان نمی‌توانند به آن بدون مبنای قانونی پایان بدهند مگر اینکه عقد با رضایت طرفین، پایان پذیرد و اقاله شود و یا به علت قانونی، فسخ شود.

 

با توجه به این توضیحات فهمیدیم که عقد لازم یا به دلیل وجود علت قانونی (خیارات قانونی همانند خیار عیب) و یا با توافق و اراده طرفین از بین می‌رود.

 

خیار شرط  در قراردادها

در قراردادهایی که طرفین درباره موارد فسخ قرارداد باهم توافق می‌کنند و یا به عبارتی، اختیار فسخ قرارداد را می‌آورند (خیار شرط) به محض اینکه یکی از شرایط فسخ ، ایجاد شود حق اجرای شرط و فسخ قرارداد را دارند اما با توجه به اینکه معمولا طرفین ،راضی به فسخ نیستند سعی می‌کنند مسایل و مشکلات پیش آمده را حل و فصل کنند.

 

 مثلا اگر در قرارداد خرید و فروش (بیع) مقرر شود "در صورت عدم پرداخت هر یک از چک‌های مربوط به مبلغ و نقدینه قرارداد (ثمن) قرارداد فسخ می شود، با وجود اینکه چکی که برای پرداخت مبلغ قرارداد، پاس نشده و برگشت خورده برای فروشند حق فسخ ایجاد می کند ولی فروشنده بنا به مصلحت، برای پرداخت مبلغ چک مهلت می‌دهد و اگر خریدار مبلغ مزبور را نقدا پرداخت کند حق فسخ ناشی از عدم وصول وجه چک نیز ساقط می‌شود.

 

نتیجه گیری 

بنابراین حق فسخ ناشی از عدم وصول وجه چک هم با وصول چک از بانک ساقط می‌شود و هم با پرداخت وجه نقد به جای چک ،حتی اگر چک برگشت خورده باشد.

 

آنی مشاور در این نوشتار صرفا به بیان نکات حقوقی کاربردی درباره اسقاط حق فسخ ناشی از عدم وصول وجه چک پرداخته است.

اگر درباره مسایل حقوقی چک یا دعاوی مربوط به قراردادها یا اختلافات ناشی از معاملات و پرونده‌های مربوط به اسناد تجاری ، سوالی دارید یا به مشاوره حقوقی یا استفاده از وکیل قراردادها یا وکیل دعاوی چک یا وکیل دعاوی حقوقی یا وکیل دعاوی بانکی‌ یا وکیل اسناد تجاری یا تهیه دادخواست یا تنظیم لایحه دفاعیه یا دیگر خدمات حقوقی نیاز داشتید می‌توانید با مشاوران حقوقی چک و وکلای متخصص «آنی مشاور» ارتباط برقرار کنید و از آنها نوبت مشاوره بخواهید یا در بخش خدمات حقوقی ، درخواست خود برای تنظیم دادخواست یا تنظیم لایحه دفاعیه یا تنظیم قرارداد و....را ثبت فرمایید تا خدمات حقوقی مورد درخواست به وسیله کارشناسان حقوقی مجرب یا وکلای دادگستری متخصص در همان زمینه به شما ارایه شود.

 

توصیه می کنیم نوشتار چگونی مطالبه خسارت تاخیرتادیه را نیز مطالعه بفرمایید.

 

البته آنی مشاور ، پیشنهاد می‌کند قبل از هر چیز برای تنظیم قراردادهای خود از تجربه و مهارت مشاور یا وکیل تنظیم قراردادها استفاده کنید و در مراحل بعدی پیش از طرح دعوا ، ابتدا با کارشناسان و وکلای متخصص قراردادها در سامانه «آنی مشاور» مشاوره کنید و از رهنمودهای حقوقی آنان برای تهیه دادخواست حقوقی یا لایحه دفاعیه بهره بگیرید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب