آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی درباره جرم خرید و فروش غیرمجاز

۲۳:۵۷ - ۰۳ تیر ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 2254

۰۳

تیر

منظور از جرم خرید و فروش غیرمجاز واردات صادرات خرید و فروش کالایی است که واردات صادرات و خرید و فروش آن نیاز به مجوز قانونی دارد و انجام این اعمال بدون اخذ مجوز دولتی توسط اشخاص جرم تلقی می شود

منظور از جرم خرید و فروش غیرمجاز، واردات، صادرات، خرید و فروش کالایی است که واردات، صادرات و خرید و فروش آن نیاز به مجوز قانونی دارد و انجام این اعمال بدون اخذ مجوز دولتی توسط اشخاص جرم تلقی می شود.

 

خرید و فروش غیرمجاز دارو

از مهمترین مصادیق جرم خرید و فروش غیرمجاز، خرید و فروش غیرمجاز دارو است که بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جرم محسوب می‌شود.

 

مطابق تبصره ۶ ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی دارویی خوردنی و آشامیدنی به کلیه جرایم موضوع قانون مزبور از جمله توزیع و خرید و فروش غیر مجاز دارو در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود.

 

موضوع این جرم دارو و مواد و اقلام دارویی است که اسامی و مشخصات آنها را وزارت بهداشت مشخص و معرفی می کند.

 

مجازات جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو

با توجه به وجود عوامل تشدید کننده جرم و دفعات ارتکاب جرم، مجازات آن جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا صد میلیون ریال یا دو برابر قیمت داروهای مکشوفه و ضبط داروها به نفع وزارت بهداشت و محرومیت از اشتغال از یک تا ده سال در مورد مرتکبینی است که از مسئولین مراکز بهداشت تهیه و توزیع دارو و سایر مسئولین مندرج در ماده ۳ قانون مزبور می باشند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق کیفری و جرایم که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question 

 

خرید و فروش غیرمجاز ارز

یکی دیگر از مصادیق این جرم ،خرید و فروش ارز بدون مجوز قانونی و بدون توجه به مقررات و اعلام بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش ارز خارجی از شبکه بانکی و صرافی ها، می باشد.

 

ارتکاب این جرم تاثیر مستقیمی بر ایجاد نابسامانی در فضای ارزی کشور و افزایش نرخ ارز و اخلال در نظام اقتصادی و ارزی دارد و در نهایت تضییع حقوق مردم و ضعف نظام جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.

به همین دلیل مبارزه و برخورد شدید با مرتکبان این جرم اهمیت زیادی داشته و مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است.

 

مطابق بند خ ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عدم رعایت ضوابط تعیین شده از سوی دولت یا نداشتن مجوز های لازم از بانک مرکزی برای ورود و خروج، خرید و فروش یا حواله ارز قاچاق محسوب می‌شود.

 

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واردات و صادرات کالا و ارز بدون مجوز قانونی که موجب نقض تشریفات قانونی شود را جرم و برای آن مجازات تعیین کرده است.

 

منظور از نقض تشریفات قانونی، عدم رعایت تشریفات گمرکی و بانکی ، عدم اخذ مجوزهای لازم و ارائه نکردن آنها به مراجع ذیربط می باشد.

 

فروش غیرمجاز کالای حاوی طرح صنعتی

فروش کالای حاوی طرح صنعتی بر اساس بند ب ماده ۲۸ قانون ثبت اختراعات طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ ، از حقوق انحصاری مالک طرح صنعتی می باشد و هرکس که قصد فروش این کالا را داشته باشد، باید از مالک اجازه بگیرد، و اگر بدون اذن مالک اقدام به فروش کالای حاوی طرح صنعتی بنماید، مالک طرح صنعتی می‌تواند، بابت فروش غیرمجاز طرح صنعتی شکایت کند.

 

مرجع صالح به رسیدگی به جرم خرید و فروش غیر مجاز

مطابق قوانین ایران به طور کلی به جرم خرید و فروش غیرمجاز کالا و ارز به صورت سازمان یافته یا حرفه ای، قاچاق کالاهای ممنوع، قاچاق کالا و ارز مستلزم حبس یا انفصال از خدمات دولتی، در دادسرا و دادگاه انقلاب رسیدگی می شود.

سایر پرونده‌های قاچاق کالا و ارز و خرید و فروش غیرمجاز که در سطح پایین تر و جزئی تری ارتکاب یابند تخلف محسوب شده و سازمان تعزیرات حکومتی صلاحیت رسیدگی به آنها را دارد.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکاتی درباره اخلال در نظام تولیدی کشور را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای اعطای وکالت در جرایم کلاهبرداری ، وکالت در جرایم اقتصادی یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب