آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

تکلیف چک سفیدامضا پس از فوت دارنده آن ؟!

۱۳:۲۹ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 242

۲۹

آذر

چک سفیدامضا یعنی چکی که امضا شده ولی تاریخ و مبلغ در آن نوشته نشده است.

پیش از این توضیح دادیم که در رویه قضایی کنونی ایران ، صدور و تحویل چک سفیدامضاء به دیگری به معنی اعطای اختیار به دارنده چک در جهت نوشتن تاریخ و مبلغ بر روی چک و اقدام برای وصول وجه چک است. بنابراین دریافت کننده چک این حق را دارد هر مبلغی که بخواهد در چک وارد کرده و زمان وصول آن را نیز تعیین کند. پس از آن می تواند به بانک مربوطه مراجعه کرده و چک را نقد کند.

 

فوت دارنده چک سفید امضا

اگر دارنده چک سفید امضا فوت کند تکلیف چیست؟

چنانچه چکی به صورت سفید امضاء صادر شود (و بین صادرکننده و دریافت‌کننده چک ، توافق بر این بوده که دارنده چک سفید امضاء ، اختیار تکمیل مندرجات بر روی چک را دارد) و سپس دارنده چک سفیدامضا فوت شود با فوت دارنده چک، ورثه او به عنوان قائم مقام قانونی متوفا برای تکمیل چک سفیدامضاء منعی ندارند.

در این صورت ، نیازی به اطلاع و رضایت بعدی صادرکننده چک نیست مگر آن‌که احراز شود اختیار تکمیل مندرجات به وسیله دارنده چک صرفاً به عنوان وکیل ، مدنظر بوده است و نه اصیل.

 

در سامانه حقوقی آنی مشاور مجموعه ای از کارشناسان کارکشته در زمینه های مختلف ، مشاوران با تجربه و وکلای متخصص دادگستری گرد هم آمده اند تا فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌و‌کار در ایران بتوانند در تمام مسیر خود از همراهی و دانش و تخصص آنها برای رونق کسب و کارشان بصورت آنلاین و مستمر ، بهره بگیرند.

 

بدیهی است اگر دارنده چک سفیدامضاء ، صرفا بعنوان وکیل صادرکننده چک ، اختیار تکمیل مندرجات چک را داشته باشد پس از فوت هر کدام از صادرکننده یا دریافت کننده چک ، چنین وکالتی هم فاقد اعتبار می‌شود.

 تشخیص اینکه دارنده چک سفیدامضاء وکیل بوده یا اصیل ، حسب مورد بر عهده دادگاه و قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده است که براساس اوضاع و احوال و روابط موجود میان طرفین مشخص می شود.

 

نکته مهمی که قابل ذکر است اینست که با اجرای قانون جدید صدور چک در حال حاضر ، صدور چک سفیدامضا درباره دسته چک های صیادی ، امکان پذیر نیست. اما اطلاع از اصول و قوانین مربوط به چک سفید امضا خالی از لطف نیست.

 

به طور کلی در تمامی دعاوی مربوط به چک، چه در مرحله صدور چک و چه در مرحله وصول یا برگشت زدن چک داشتن مشاور یا وکیل به شما کمک می‌کند تا از حقوق قانونی خود مطلع شوید و به موقع از آن استفاده کنید.

مثلا اگر قصد دارید چکی را برگشت بزنید مشاور یا وکیل ، اطلاعات لازم درباره موعدهای قانونی برای دریافت گواهی عدم پرداخت و زمان طرح دعوای حقوقی و کیفری علیه صادرکننده و سایر اقدامات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد و در تمام مراحل همراه شماست.

 

مسلما هزینه ای که بابت مشاور یا وکیل پرداخت می کنید از هزینه های دادرسی که ناآگاهانه وارد آن شوید کمتر خواهد بود. اگر مشاور یا وکیل داشته باشید امور حقوقی شما و روند پرونده ، سریعتر و آسان‌تر پیش می رود به نتیجه بهتری می رسید.

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید. همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب