آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

تخریب بنای احداثی بدون مجوز توسط کارکنان و عوامل شهرداری

۲۱:۵۵ - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 1899

۲۴

اردیبهشت

اقدام کارکنان و عوامل شهرداری برای تخریب بنا بدون وجود رای کمیسیون ماده ۱۰۰ به بهانه آنکه از تخلف ساختمانی آگاه شده بودند و اخطار شفاهی به متخلف داده بودند هیچگونه توجیه قانونی ندارد

آنی مشاور در این نوشتار به بیان نکات حقوقی کاربردی درباره شرایط تخریب بنای احداثی بدون مجوز توسط کارکنان و عوامل شهرداری، صلاحیت کمیسیون ماده ۱۰۰ در رسیدگی به تخلفات ساختمانی و مجازات تخریب بنای بدون مجوز پرداخته است.

 

شرایط تخریب بنای احداثی بدون مجوز

مستند به تبصره‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ، رای به تخریب بنا (قلع بنا) بدلیل تخلف از اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی صادر می‌شود و سنجه و معیار تشخیص آن جلب نظر کارشناس رسمی است.

 

تخلف ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت احراز وقوع تخلف رای تخریب بنا توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صادر می‌‌شود.

 

صدور رای تخریب بنا (قلع بنا) تنها در صورتی جایز است که مستندات ، وقوع تخلف را نشان بدهد و مهندس ناظر و کارشناس، سرپیچی مالک و سازنده را از پروانه ساختمان و موازین قانونی، تأیید نمایند.

 

اقدام کارکنان و عوامل شهرداری برای تخریب بنا بدون وجود رای کمیسیون ماده ۱۰۰ به بهانه آنکه از تخلف ساختمانی آگاه شده بودند و اخطار شفاهی به متخلف، داده بودند هیچگونه توجیه قانونی نداردتخریب بنای دیگران بوسیله کارکنان شهرداری،بدون طی مراحل قانونی و بدون ارسال اخطاریه کتبی و بدون طرح موضوع تخلف در کمیسیون تخصصی رسیدگی به تخلفات ساختمانی(کمیسیون ماده ۱۰۰)غیر قانونی و دارای وصف مجرمانه و قابل تعقیب و پیگرد قانونی می‌باشد.

 

وظایف مأموران شهرداری در مواجهه با تخلفات ساختمانی

به عنوان مثال برابر مدارک و شواهد موجود در یک پرونده کیفری، ماموران شهرداری با ورود به عنف، اقدام به تخریب عمدی و تهدید نگهبان یک ملک کرده‌اند و علاوه براینکه موجب آبروریزی و مزاحمت شده‌اند با تخریب غیرمجاز، خسارت قابل توجهی در ملک به بار آورده‌اند.

 

این اقدام با شکایت مالک ساختمان مواجه شده و مأموران اتهام تخریب غیرمجاز و تهدید را رد کرده و در دفاع از خود ادعای اخطار شفاهی به مالک متخلف و عدم توقف روند ساخت و ساز را کرده‌اند.

 

توجه داشته باشید که ادعای اخطار شفاهی ماموران شهرداری برای اقدام به تخریب کافی نیست و از مسئولیت آنها کم نمی‌کند زیرا برای این کار طی مراحل قانونی و ارسال اخطاریه کتبی لازم است.

 

در نوشتارهای کاربردی فراوانی که در سامانه آنی مشاور منتشر کرده‌ایم به بسیاری از نیازها و پرسش‌ها و دغدغه‌های حقوقی شما پاسخ داده‌ایم در این بخش نیز به بیان یک‌ نکته مهم می پردازیم و ادامه نوشتار:

 

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید.همچنین امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

مرجع صلاحیت‌دار برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی

رسیدگی به تخلفات ساختمانی مربوط به ساخت‌و‌ساز غیرمجاز لزوما باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری انجام شود و مأموران شهرداری صلاحیت رسیدگی به تخلف و اجرای حکم تخریب را ندارد.

 

شهردار‌ی‌ها تنها موظف هستند از طریق مأموران خود از عملیات‌ ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه جلوگیری کنند و جلوی عملیات متخلفان را گرفته و آنها را برای رسیدگی به کمیسیون ماده صد شهرداری ارجاع دهند.

 

پس ماموران شهرداری صلاحیت تخریب ندارند و صرفا می‌توانند عملیات ساختمانی غیرمجاز را متوقف کنند.

 

همچنین برابر تبصره ۲ به بعد ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها تخریب بنای احداثی بدون پروانه به مرجع غیر از شهرداری تجویز شده و در مواردی که قانون به مرجع دیگری اختیار تخریب بنا را داده است شهرداری به هیچ عنوان حق تخریب ملکی را ندارد.

 

مجازات تخریب بدون مجوز

در صورتی که تخریب بدون مجوز قانونی توسط کارکنان شهرداری انجام گیرد برابر ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی محکوم به مجازات جرم تخریب عمدی (حبس از شش ماه تا سه سال) خواهد شد.

 

مطابق بند ت ماده یک قانون کاهش حبس‌های تعزیری مصوب ۱۳۹۹ (طرح دوفوریتی کاهش مجازات) مجازت این جرم در صورتی که ارزش خسارت وارد به مال موضوع تخریب عمدی، یکصد میلیون ریال و کمتر از یکصد میلیون ریال باشد به جزای نقدی تا دو برابر ارزش خسارت وارده، کاهش می‌یابد.

 

توصیه می‌کنیم نوشتار مبنا و شرایط صدور حکم به تخریب بنا را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و تنظیم دادخواست و تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره، دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب