آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

اهم وظایف هیات نظارت ثبت

۲۳:۵۹ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1968

۱۷

آبان

 اشخاصی که با اختلافات ثبتی روبرو هستند لازم است درباره حیطه‌ اختیار و صلاحیت هیات نظارت ثبت اطلاعات لازم را کسب کنند

هیات نظارت ثبت ، یکی از مراجع رسیدگی تخصصی و مهم به دعاوی و اختلافات ثبتی است. مواردی که رسیدگی به آن در صلاحیت هیات نظارت ثبت ، قرار داده شده است حتی از صلاحیت رسیدگی دادگاه‌ها نیز خارج است.

 

بنابراین اشخاصی که با اختلافات ثبتی روبرو هستند لازم است که بدانند حیطه‌ اختیار و صلاحیت هیات نظارت ثبت چیست؟

آنی مشاور در این نوشتار شما را با اهم اختلافات و مواردی که رسیدگی به آن در صلاحیت هیات نظارت ثبت است آشنا می‌کند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

صلاحیت هیات نظارت ثبت

۱- هرگاه در اجرای ماده ۱۱ قانون ثبت اسناد و املاک از جهت پذیرفتن تقاضای ثبت، اختلافی بین اشخاص و اداره ثبت اسناد و املاک واقع شود و یا اشتباهی تولید گردد و یا در تصرف اشخاص، تزاحم و تعارض ثبتی باشد، رفع اختلاف ثبتی و تعیین تکلیف و یا ابطال و یا اصلاح درخواست ثبت - حسب مورد - با هیات نظارت ثبت است. (بند ۱ ماده ۲۵ قانون ثبت)

 

۲- هرگاه هیات نظارت ثبت، تشخیص دهد که در جریان عملیات مقدماتی ثبت املاک، اشتباه موثر واقع شده، آن اشتباه و همچنین عملیات ثبتی بعدی که اشتباه مزبور در آن موثر بوده است، ابطال می‌شود و جریان ثبت طبق مقررات، تجدید یا تکمیل یا اصلاح می‌گردد. (بند ۲ ماده ۲۵ قانون ثبت)

 

۳- هرگاه در موقع ثبت ملک و یا ثبت انتقالات بعدی ملک، صرفاً به علت عدم توجه و دقت نویسنده سند مالکیت یا دفتر املاک، اشتباه قلمی رخ دهد و همچنین در صورتی که ثبت دفتر املاک، مخالف یا مغایر سند رسمی یا حکم نهایی دادگاه باشد، هیات نظارت ثبت پس از رسیدگی و احراز وقوع اشتباه ثبتی، دستور اصلاح ثبت دفتر املاک و سند مالکیت را صادر خواهد کرد. (بند ۳ ماده ۲۵ قانون ثبت)

 

۴- اشتباهات ثبتی که قبل از ثبت ملک در جریان عملیات مقدماتی ثبت، پیش‌ آمده و موقع ثبت ملک در دفتر املاک مورد توجه قرار نگرفته و بعداً اداره ثبت اسناد و املاک به آن متوجه نماید، در هیات نظارت ثبت مطرح و در صورتی که پس از رسیدگی، وقوع اشتباه ثبتی، محرز و مسلم تشخیص گردد و اصلاح اشتباه ثبتی به حق کسی خللی نرساند هیات نظارت ثبت دستور رفع اشتباه و اصلاح آن را صادر می نماید، و در صورتی که اصلاح ثبتی مزبور، خللی به حق کسی برساند به شخص ذینفع اخطار می کند که می تواند به دادگاه مراجعه نماید و اداره ثبت اسناد و املاک دستور رفع اشتباه ثبتی یا اصلاح آن را پس از تعیین تکلیف نهایی در دادگاه صادر خواهد نمود. (بند ۴ ماده ۲۵ قانون ثبت)

 

۵- رسیدگی به تعارض ثبتی در اسناد مالکیت، کلاً یا بعضاً، خواه نسبت به اصل ملک، خواه نسبت به حدود و حقوق ارتفاقی ملک، با هیات نظارت ثبت است. (بند ۵ ماده ۲۵ قانون ثبت)

 

۶- رسیدگی و رفع اشتباه ثبتی‌ای که در عملیات تفکیکی ثبت رخ دهد و منتج به انتقال رسمی یا ثبت دفتر املاک شود با هیات نظارت ثبت است مشروط بر اینکه رفع اشتباه ثبتی مزبور خللی به حق کسی نرساند. (بند ۶ ماده ۲۵ قانون ثبت)

 

۷- هرگاه در طرز تنظیم اسناد و تطبیق مفاد آنها با قوانین، اشکال یا اشتباه ثبتی پیش آید، رفع اشکال و اشتباه ثبتی و صدور دستور لازم با هیات نظارت ثبت خواهد بود. (بند ۷ ماده ۲۵ قانون ثبت)

 

۸- رسیدگی به اعتراضات اشخاص نسبت به نظریه رئیس ثبت اسناد و املاک در مورد تخلفات و اشتباهات اجرایی ثبت با هیات نظارت ثبت است. (بند ۸ ماده ۲۵ قانون ثبت)

 

مواردی که مطرح شد از جهت آگاهی شما عزیزان با حیطه صلاحیت هیات نظارت ثبت بود. بدیهی است درباره طرح ادعا یا دفاع راجع به اختلافات و دعاوی و تعارضات ثبتی باید از طریق کارشناسان و وکلای مجرب و مسلط به حقوق ثبت، بهره بگیرید. کارشناسان و وکلای دادگستری فعال در سامانه آنی مشاور که تخصص خود را در دعاوی و اختلافات ثبتی و ملکی، اعلام کرده اند آماده ارایه مشاوره حقوقی و ثبتی و همچنین آماده قبول وکالت‌ و تهیه لوایح حقوقی و ثبتی در دعاوی و اختلافات ثبتی شما هستند.

 

توصیه می کنیم نوشتار مرجع صالح برای رسیدگی به اسناد معارض را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب