آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکاتی در مورد قانون اصلاح قانون چک مصوب آذر ۱۳۹۷

۱۷:۴۲ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2191

۰۲

آبان

قانون جدید چک با هدف شفاف سازی قوانین، جلوگیری از اقدامات فسادزا در اقتصاد و کسب و کارها و به طور کلی در حوزه‌های پولی تجاری و ارزی کشور تدوین و تصویب شده است

در این نوشتار لزوم اصلاح قانون چک مورد بررسی قرار گرفته و اهمیت اصلاح قوانین و مهمترین تغییرات قانون چک (ده تغییر مهم قانون چک) در زیر بیان شده است.

اهمیت صدور چک ها و تاثیر آن در رشد کسب و کارها یکی از موضوعاتی است که در جامعه ما اهمیت زیادی پیدا کرده با وجود چک های برگشتی زیادی که موجب افزایش پرونده های مربوط به دعاوی چک و تحمیل هزینه های دادرسی شده‌اند قانونگذار در این خصوص راهکارهایی ارائه نموده و در همین راستا صدور چک در وجه حامل را نیز ممنوع اعلام کرده است.

 

تا بدین صورت تا حدودی بتوان ضعف نظارت و کنترل در صدور چک ها را جبران کرد..

همچنین برای ایجاد ثبات، پشتیبانی و امنیت برای دارندگان چک در مواقع سرقت، جعل، مفقودی، مخدوش شدن چک و از بین رفتن آن در حوادثی مثل زلزله، سیل، آتش سوزی و... اصلاح قوانین چک و وضع راهکارهای حقوقی مربوط به آن بیش از پیش ضرورت پیدا کرده تا بدین نحو بتوان از دعاوی حقوقی و کیفری چک هم پیشگیری کرد.

 

بدیهی است که دعاوی مربوط به چک، طولانی بودن مراحل رسیدگی ، هزینه های دادرسی، روند ابلاغ و طرح دعوای اعسار موجب بروز مشکلات فراوانی برای فعالان اقتصادی کشور و صاحبان کسب و کارها و مراجع قضایی و در نهایت تاثیر منفی آن بر اقتصاد کشور شده است.

در نهایت ،قانون جدید چک با هدف شفاف سازی قوانین، جلوگیری از اقدامات فسادزا در اقتصاد و کسب و کارها و به طور کلی در حوزه‌های پولی تجاری و ارزی کشور تدوین و تصویب شده است.

ده تغییر مهم قانون چک

۱- صدور دسته چک از حیطه اختیار بانک‌های تجاری خارج شده است.

۲- صدور دسته چک تحت تمرکز سامانه صیاد بانک مرکزی قرار گرفته است. (ماده ۵ قانون چک)

۳- اعتبار صدور چک به ثبت اطلاعات آن در سامانه یکپارچه بانک مرکزی منوط گردیده است. (ماده ۸ قانون چک)

 

سامانه صیاد چیست؟

سامانه صیاد پس از اطمینان از صحت مشخصات متقاضی با استعلام از سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی و احراز عدم ممنوعیت قانونی اقدام و متناسب با نتایج دریافتی سقف اعتبار مجاز متقاضی را محاسبه و به هر برگه، شناسه یکتا اختصاص می‌دهد. در نتیجه آن، افراد بد حساب و کلاهبردار امکان تبانی با بانکها جهت اخذ دسته چک را نخواهند داشت چرا که استعلام سوابق احراز عدم ممنوعیت ها و صدور دسته چک به صورت متمرکز توسط سامانه بانک مرکزی و بر مبنای اعتبار سنجی انجام می گیرد همچنین اختصاص کد یکتا به هر برگ چک امکان برقراری تقارن اطلاعات و افزایش اعتبار چک را فراهم می کند.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

صدور دسته چک در قانون جدید چک

ازین پس بانک ها جهت صدور دسته چک برای متقاضیان صرفاً از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) بانک مرکزی اقدام می‌کنند.

صدور هر برگه چک منوط به ثبت مشخصات هویتی دریافت کننده، مبلغ و تاریخ سررسید چک، برای شناسه یکتای برگه چک (توسط صادر کننده) و انتقال چک به شخص دیگر )توسط دارنده) تا قبل از تسویه صرفاً با ثبت هویت گیرنده جدید برای همان شناسه یکتای چک در آن سامانه امکان پذیر است.

لازم به ذکر است که اگر چک برگشتی رفع سوء اثر نشده‌ای در سابقه صادر کننده وجود داشته باشد امکان صدور برگه چک جدید برای وجود نخواهد داشت.

درنتیجه بدین طریق امکان استعلام آخرین وضعیت اعتباری مجاز و سابقه چک های برگشتی در سه سال اخیر وجود خواهد داشت.

مقدار مانده تعهدات چک های تسویه نشده برای دریافت کننده به صورت فوری و آنی امکان پذیر بوده بنابراین امکان سوءاستفاده افراد کلاهبردار و بدحساب تا حد زیادی کاهش می یابد.

 

۴- امکان استعلام چک صیادی از طریق تارنمای بانک مرکزی فراهم شده است.

۵- صدور فوری اجراییه دادگاه علیه صادرکننده چک بلامحل بدون رسیدگی ماهوی انجام می گیرد. (ماده ۹ قانون جدید چک)

 

در صورت درخواست دارنده چک در خصوص استیفای مبلغ چک، دادگاه در صورت وجود شرایط زیر مکلف به صدور اجرائیه علیه صاحب حساب یا صادر کننده چک یاهر دو می باشد :

۱درمتن چک قیدنشده باشدکه چک بابت تضمین انجام معامله یاتعهدی است.

۲- گواهی عدم پرداخت به جهت موضوع ماده ۱۴ (مبنی براینکه چک مفقودیاسرقت یاجعل شده یاازطریق کلاهبرداری یاخیانت درامانت تحصیل گردیده ،صادرنشده باشد)

۶- اجرایی شدن ممنوعیت صدور پشت نویسی چک در وجه حامل از ۲۱ آذر ۹۹.

۷- عدم پرداخت تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه ارزی و ریالی.

۸- اشتراک و تبادل بر خط اطلاعات مربوط به چک بین بانک مرکزی و مراجع قضایی.

۹- پیش‌بینی مرور زمان سه ساله به عنوان یکی از راه های رفع سوءاثر از سوابق چک برگشتی افراد مشروط به عدم طرح دعوای حقوقی و کیفری.

۱۰- تعیین مجازات علاوه بر محرومیت سه ساله از دریافت دسته چک و استفاده از آن برای اشخاصی که برخلاف اوضاع مالی خود به شیوه متقلبانه دسته چک دریافت کرده باشند.

 

مراحل برگشت زدن چک در قانون جدید

۱-مراجعه به بانک و تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت

۲ثبت اطلاعات در سامانه چکهای برگشتی بانک مرکزی

۳درج کد رهگیری بر روی گواهی مزبور

۴مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه و ثبت شکایت.

 

بعد از طی مراحل قانونی فوق، قاضی در صورت احراز شرایط ذکر شده اجراییه را صادر می نماید ۱۰ روز به صادر کننده چک برگشتی مهلت داده می‌شود که مبلغ چک را پرداخت نماید اگر نکرد از طریق قانون اجرای محکومیت های مالی با صادرکننده چک برگشتی برخورد قانونی خواهد شد.

 

توصیه می کنیم نوشتار شیوه جدید پیگیری قانونی دریافت مبلغ چک  برگشتی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب