آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

اراضی موات یعنی چه؟

۱۷:۴۵ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰

  • 4
  • 0
  • 13672

۱۶

آذر

اراضی موات در لغت به معنای زمینهای مرده  بی‌جان و خشک و زمین های ویرانی که مالک نداشته باشند می باشد

 اراضی موات در لغت و در اصطلاح حقوقی مطابق قانون مدنی و قانون زمین شهری ، احیای اراضی موات ، واگذاری اراضی موات ، جرم تصرف اراضی موات و صلاحیت کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.
 
اراضی موات در لغت به معنای زمینهای مرده ، بی‌جان و خشک و زمین های ویرانی که مالک نداشته باشند می باشد.
 
زمین موات مطابق ماده ۲۷ قانون مدنی و ماده ۳ قانون زمین شهری عبارتست از:
 

اراضی موات مطابق ماده ۲۷ قانون مدنی

اراضی موات زمین هایی هستند که آبادی و کشت و زرعی در آنها وجود ندارد.
 

 

اراضی موات مطابق ماده ۳ قانون زمین شهری

اراضی موات شهری زمین هایی هستند که سابقه عمران و احیا نداشته باشند در صورتی که در زمین های مزبور سابقه عمران و احیا وجود داشته باشد و با گذشت زمان به حالت موات درآمده باشند اراضی بایر شهری نامیده می‌شوند.
 
در صورتی که زمین مالک خاص نداشته باشد و آبادی و کشت و زرعی هم در آن نباشد جزو اراضی موات محسوب می‌شود.
 
به عبارتی دیگر اراضی موات یعنی زمین هایی که اولا متعلق به هیچ شخص غیردولتی نیست و ثانیا در حال بهره برداری بوسیله دولت هم نیست و ثالثا قابل واگذاری به مردم می باشد و مردم می‌توانند از دولت، درخواست واگذاری آنها را به خود بنمایند.
 
توجه داشته باشید که بعضی از اراضی تحت مدیریت و مالکیت دولت به هیچ وجه قابل واگذاری نیستند همانند جنگل ها و کوه ها و مناطق حفاظت شده و محدوده های باستانی و تاریخی و همانند اینها.
 
 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

احیای اراضی موات

هر کس زمین موات را به قصد تملک آباد کند مالک آن می شود منظور از آباد کردن یا احیای زمین موات انجام عملیاتی است که در عرف آباد کردن محسوب شود؛ مثل ساختمان سازی و درختکاری.( ماده ۱۴۰ قانون مدنی) لازم به ذکر است که امروزه در خواست احیای اراضی موات با عنوان واگذاری اراضی موات تحت نظارت دولت و طی مراحل خاص قانونی انجام می گیرد.
 
 

واگذاری اراضی موات

دولت برای واگذاری اراضی موات از متقاضیان می خواهد که علاوه بر درخواست، طرح و پروژه خود برای چگونگی بهره برداری از این اراضی را نیز ارایه کنند. اگر طرح ارایه شده و درخواست مطرح شده به تایید دولت برسد اراضی موات در چهارچوبی که دولت تعیین می کند و برای مدت و شرایطی که دولت تعیین می کند به متقاضیان واگذار می‌شود.
 
 

نکته

دریافت کننده زمین موات از دولت نمی تواند نوع استفاده و کاربری آن را بدون موافقت دولت ، تغییر دهد و باید طرحی را که جهت دریافت زمین موات، معرفی کرده ظرف مدتی که دولت معین نموده اجرا کند در غیر این صورت دولت اقدام به استرداد زمین واگذار شده به خود می نماید.
 
 

جرم تصرف اراضی موات

تصرف اراضی موات بدون موافقت دولت، برابر ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) جرم است و علاوه بر رفع تصرف از متجاوز، مستوجب زندان ‌و جزای نقدی است.
 
دقت کنید که تصرف اراضی موات جرمی متفاوت با جرم انتقال مال غیر است و لایحه دفاعیه آن نیز با لایحه دفاعیه جرم انتقال مال غیر فرق بسیار دارد.
 
مطابق قانون زمین شهری مصوب ۱۳۶۶ کلیه زمین‌هایی که احیا نشده‌اند متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و متولی آن سازمان مسکن و شهرسازی می باشد.
 
در صورتی که مردم در خصوص مالکیت اراضی موات با سازمان مسکن و شهرسازی اختلافی داشته باشند می‌توانند اعتراض خود را به کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری اعلام کنند.
 
 

کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری و زمین موات

مرجع تشخیص اراضی موات کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری است. به استناد ماده ۱۲ قانون زمین شهری تشخیص عمران و احیا و تعیین زمین دایر و تمیز بایر از موات را بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی گذاشته اند که به موجب دستورالعمل صادره از وزارت مسکن و شهرسازی تشخیص عمران و تعیین نوع زمین بر عهده کمیسیونی موصوف به کمیسیون ماده ۱۲ محول شده است.
 
 

توصیه می کنیم نوشتار اسناد مالکیت معارض را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی قراردادها یا مشاوره حقوقی دعاوی ناشی از قرارداد یا اعطای وکالت دعاوی یا انعقاد قرارداد وکالت با وکیل قراردادها یا سفارش تنظیم لایحه و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (4)

عطاالله امینی

۳۱ فروردین ۱۴۰۲
پاسخ

درسال۸۶ توسط شرکت قطعات زمینی به ۱۰۰ نفر واگذار شده اکثریت ساخته شده من هم بتازگی ساختم اکنون مسکن اعلام موات بودن کرده باستناد سند مالکیتش کهدرسال ۶۸ این زمین موات اعلام شده اکنون حکم به تخریب وتصرف گرفته این زمین درسال ۵۴ از طریق نماینده مسکن وشهر سازی به شرکت واگذار شده من چگونه می توانم حکم را باطل کنم

مدیر سایت

۳۱ فروردین ۱۴۰۲

درود. رای، مدارک و مستندات مربوط به موات اعلام شدن زمین را ارسال کنید تا ببینیم.

زهرا

۰۹ خرداد ۱۴۰۲
پاسخ

چجوری میشه در رابطه با موضوع همین مقاله وقت مشاوره رزرو کرد؟ آنلاین، حضوری یا تلفنی؟

مدیر سایت

۱۰ خرداد ۱۴۰۲

برای رزرو نوبت مشاوره تلفنی بر روی سامانه آن مشاور (www.animoshaver.ir) دکمه "رزرو نوبت مشاوره" را بزنید. سپس "نوع مشاوره" را "مشاوره تلفنی" انتخاب کنید. بعد، مدت زمان مشاوره را انتخاب کرده و دکمه "رزرو" را بزنید تا وارد درگاه بانکی شوید. بعد از پرداخت حق المشاوره، با شما تماس می گیریم و زمان دقیق مشاوره تلفنی را به آگاهی شما می رسانیم.

برای رزرو نوبت مشاوره حضوری ، می توانید از ساعت 10 تا 17 روزهای غیرتعطیل شنبه تا چهارشنبه با تلفن های 02188321088  و  02188323279  تماس حاصل فرمایید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب