آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

اثر عدم اخذ پروانه صنفی بر مرجع رسیدگی به تخلفات صنفی

۱۰:۲۱ - ۱۹ دی ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 2404

۱۹

دی

عدم اخذ پروانه صنفی توسط اشخاص، مؤثر در مسئولیت آنان در فرض تخلف از مقررات صنفی نیست و به تخلفات این افراد نیز در هیئت های رسیدگی به تخلفات صنفی رسیدگی می شود

پروانه صنفی چیست و چرا باید پروانه صنفی بگیریم؟

پروانه صنفی یا پروانه کسب مجوزی است که طبق مقررات قانون نظام صنفی کشور به منظور شروع و ‌ادامه کسب و کار یا حرفه به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین‌ داده می‌شود.

 

اولین هدف از وضع قوانین و مقررات صنفی و لزوم اخذ پروانه کسب، نظارت بر کسب و کارها و اطمینان از برخورداری افراد از مهارت شغلی و دانش کافی برای اشتغال می باشد زیرا آثاری که کسب و کارها در اقتصاد کشور و نظم عمومی دارند بسیار زیاد است.

 

ضمانت اجرای نداشتن پروانه صنفی

اگر شخصی بدون داشتن مجوزهای لازم مبادرت به اشتغال کند عمل او تخلف است و ضمانت اجراهایی مانند پلمب، جریمه نقدی، تعطیلی موقت یا دائم محل کسب دارد و حتی در اثر این تخلف ممکن است متخلف علاوه بر جریمه‌های صنفی مذکور، مسئولیت‌های کیفری و یا مدنی هم متحمل شود.

 

ماده ۲ قانون نظام صنفی کشور

فرد صنفی عبارت است از:

هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت‌های‌صنفی‌ اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع و خدمات فنی سرمایه‌گذاری‌کند و به‌عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، به شخصه یا با مباشرت دیگران‌ محل کسبی دایر یا وسیله کسبی فراهم آورد و تمام یا قسمتی از کالا، محصول یا خدمات‌ خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزئی به مصرف کننده عرضه‌دارد، فرد صنفی شناخته می‌شود. و مشمول قانون نظام صنفی می باشد.

 

مطابق این ماده داشتن پروانه صنفی از شرایط فرد صنفی نیست در نتیجه همین که شخصی به فعالیت های مذکور در ماده فوق مشغول باشد فرد صنفی محسوب و مشمول مقررات این قانون است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره حقوق صنفی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

مرجع رسیدگی به تخلفات صنفی اشخاصی که پروانه صنفی ندارند

درصورتی که فعالیت خاصی مشمول یکی از صنوف مذکور در قانون نظام صنفی باشد، شخصی که به این فعالیت اشتغال دارد، مشمول مقررات این قانون بوده و مسئول اعمال خویش در این خصوص است. بنابراین، عدم اخذ پروانه صنفی توسط اشخاص، مؤثر در مسئولیت آنان در فرض تخلف از مقررات صنفی نیست و به تخلفات این افراد نیز مانند سایر افراد صنفی که پروانه صنفی دارند در هیئت های رسیدگی به تخلفات صنفی رسیدگی می شود.

 

رای دیوان عالی کشور در مورد صلاحیت مرجع رسیدگی کننده به تخلفات صنفی افراد فاقد پروانه

مستفاد از رأی شعبه دیوان عالی کشور می توان نتیجه گرفت که اخذ یا عدم اخذ پروانه صنفی تاثیری در مسئولیت متخلف صنفی ندارد پس افرادی که به فعالیت های صنف خاصی مشغول هستند نمی توانند به بهانه نداشتن پروانه صنفی از مسئولیت های ناشی از آن شانه خالی کنند.

 

بنابراین هر چند در مقررات قانون نظام صنفی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در صورت فعالیت یکی از واحدهای صنفی تعریف شده در ماده ۱ قانون مذکور مکلف به اخذ پروانه مربوطه می باشند لیکن عدم اخذ پروانه توسط اشخاص مزبور در عدم مسئولیت آنان در صورت تخلف از مقررات موثر نمی باشد و وقتی فعالیت خاصی مشمول یکی از صنوف مذکور در قانون مزبور شد شخص یاد شده مسئول اعمال خویش در مقابل مقررات قانونی است. و به تخلفات آنها در هیئت های رسیدگی به تخلفات صنفی رسیدگی خواهد شد.

 

توصیه می کنیم نوشتار پلمب واحد صنفی بدون پروانه  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب