آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

چک الکترونیکی

۱۱:۴۱ - ۱۴ آبان ۱۴۰۰

  • 4
  • 0
  • 10388

۱۴

آبان

سامانه چک الکترونیکی یا سامانه امضای الکترونیکی ابزار جدیدی است که متضمن امنیت و سرعت در خدمت رسانی در نظام بانکی کشور می باشد.سامانه امضا الکترونیک کارکردی همچون چک کاغذی داشته و قوانین حاکم بر چک کاغذی در سیستم بانکی کشور در آن قابل اجرا است...

 

با تصویب  قانون اصلاح قانون صدور چک  در ۱۳ آبان ۹۷ بانک مرکزی مکلف به ایجاد و عملیاتی کردن  سامانه چک الکترونیک و سامانه امضا الکترونیک در کشور گردید.

در همین راستا بانک مرکزی در ۲۴ اردیبهشت ۹۸، پیش‌نویس سند الزامات و ضوابط و فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی یا سامانه امضای الکترونیکی را منتشر نمود.

هدف از ایجاد سامانه چک الکترونیکی

کاهش کاستی ها و مخاطرات موجود در زمینه چک کاغذی و ارائه روشی امن و ساده برای مشتریان و سیستم بانکی کشور، از جمله اهداف ایجاد این سامانه از سوی بانک مرکزی اعلام شده است.

زیرا به طور کلی استفاده از ابزارهای پرداخت و انتقال پول به شکل الکترونیکی موجب افزایش اعتماد در مبادلات اقتصادی و کاهش هزینه‌های تبادل می گردد.

۲ ابزار کلیدی چک الکترونیکی

۱. داده پیام

داده پیام همان اطلاعات چک است که با استفاده از وسایل الکترونیکی و فناوری های جدید تولید می شود. در واقع رشته حاصل از اقلام داده چک همان داده پیام چک است که جهت ثبت امضای الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

۲. امضای الکترونیک

امضای الکترونیک ابزار دیگر چک است که عملیات احراز هویت از طریق آن انجام می گیرد.

 

۱۰ ویژگی مهم چک الکترونیکی

۱.سامانه چک الکترونیکی یک سامانه متمرکز حاکمیتی می باشد.

۲.ابزار جدیدی است که متضمن امنیت و سرعت در خدمت رسانی در نظام بانکی کشور می باشد.

۳.کارکردی همچون چک کاغذی داشته و قوانین حاکم بر چک کاغذی در سیستم بانکی کشور در آن قابل اجرا است.

۴. با استفاده از سامانه های، صیاد (سامانه ارزیابی وضعیت صادر کننده) و چکاوک (سامانه وصول چک به صورت الکترونیکی) و زیرساخت‌های بانک مرکزی فعالیت می کند.

۵. واحد پولی این چک در فاز اول اجرای طرح، از نوع ریالی است.

۶. اصولاً فرآیند این نوع چک، غیر حضوری انجام می گیرد.

۷. ابطال تمبر مالیاتی برای هر عدد چک در این مورد نیز همانند چک کاغذی لازم است.

۸. ارتباط مشتریان این چک از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک صورت می‌گیرد.

۹. عملیات نقد کردن این چک به هر دو صورت حضوری و غیر حضوری امکان دارد.

۱۰. صدور چک الکترونیکی به وجود اینترنت وابسته است.

 

شرایط بانک ارائه دهنده خدمات الکترونیک

۱. عضویت در سامانه چک الکترونیک بانک مرکزی

۲.عضویت در سامانه های صیاد، چکاوک و ساتنا

۳.برخورداری از شرایط فنی برای اعمال سامانه.

 

 

عملیات نقد کردن چک الکترونیکی

نقد کردن چک الکترونیک بر اساس اعلام بانک مرکزی به دو طریق صورت می گیرد

۱. به صورت درون بانکی یا بین بانکی و بدون حضور در بانک.

۲. بدون امضای الکترونیکی و با ارائه مدرک معتبر با حضور در بانک.

 

برای کسب اطلاعات کامل و آگاهی از شرایط عضویت در سامانه چک الکترونیک و سامانه امضا الکترونیک و قوانین مربوط به آن، از یک  مشاور چک و اسناد تجاری که در امور مربوط به چک الکترونیکی از آگاهی و تخصص لازم برخوردار است بهره مند شوید.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره ، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (4)

سعید یادگاری

1 سال پیش
پاسخ

سلام چگونه برنامه ی چکاد رانصب کنم

مدیر سایت

1 سال پیش

سلام. اگر منظورتان سامانه چک امن دیجیتال است با مراجعه به سایت بانک مرکزی می توانید در مورد چک الکترونیک و چگونگی صدور و نقد شدن آن مطالعه و برسی آنرا به عمل آورید و اگر می خواهید از سامانه چکاد استفاده کنید باید از طریق بانک خود و با معرفی گواهی امضای الکترونیکی خویش و فعال سازی خدمت چک الکترونیکی درخواست دریافت دسته چک دیجیتال را به بانک خود ارایه بدهید.

1 سال پیش
پاسخ

شرایط چطوری هست واسه ثبت نام

مدیر سایت

1 سال پیش

سلام. اگر منظورتان سامانه چک امن دیجیتال است با مراجعه به سایت بانک مرکزی می توانید در مورد چک الکترونیک و چگونگی صدور و نقد شدن آن مطالعه و برسی آنرا به عمل آورید و اگر می خواهید از سامانه چکاد استفاده کنید باید از طریق بانک خود و با معرفی گواهی امضای الکترونیکی خویش و فعال سازی خدمت چک الکترونیکی درخواست دریافت دسته چک دیجیتال را به بانک خود ارایه بدهید.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب