× خانه وبلاگ پرسش و پاسخ ثبت نام ورود خروج از حساب

چک الکترونیکی

 

با تصویب  قانون اصلاح قانون صدور چک  در ۱۳ آبان ۹۷ بانک مرکزی مکلف به ایجاد و عملیاتی کردن  سامانه چک الکترونیک در کشور گردید.

در همین راستا بانک مرکزی در ۲۴ اردیبهشت ۹۸، پیش‌نویس سند الزامات و ضوابط و فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی را منتشر نمود.

هدف از ایجاد سامانه چک الکترونیکی :

کاهش کاستی ها و مخاطرات موجود در زمینه چک کاغذی و ارائه روشی امن و ساده برای مشتریان و سیستم بانکی کشور، از جمله اهداف ایجاد این سامانه از سوی بانک مرکزی اعلام شده است.

زیرا به طور کلی استفاده از ابزارهای پرداخت و انتقال پول به شکل الکترونیکی موجب افزایش اعتماد در مبادلات اقتصادی و کاهش هزینه‌های تبادل می گردد.

۲ ابزار کلیدی چک الکترونیکی :

۱. داده پیام

داده پیام همان اطلاعات چک است که با استفاده از وسایل الکترونیکی و فناوری های جدید تولید می شود. در واقع رشته حاصل از اقلام داده چک همان داده پیام چک است که جهت ثبت امضای الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

۲. امضای الکترونیک

امضای الکترونیک ابزار دیگر چک است که عملیات احراز هویت از طریق آن انجام می گیرد.

۱۰ ویژگی مهم چک الکترونیکی :

۱.سامانه چک الکترونیکی یک سامانه متمرکز حاکمیتی می باشد.

۲.ابزار جدیدی است که متضمن امنیت و سرعت در خدمت رسانی در نظام بانکی کشور می باشد.

۳.کارکردی همچون چک کاغذی داشته و قوانین حاکم بر چک کاغذی در سیستم بانکی کشور در آن قابل اجرا است.

۴. با استفاده از سامانه های، صیاد (سامانه ارزیابی وضعیت صادر کننده) و چکاوک (سامانه وصول چک به صورت الکترونیکی) و زیرساخت‌های بانک مرکزی فعالیت می کند.

۵. واحد پولی این چک در فاز اول اجرای طرح، از نوع ریالی است.

۶. اصولاً فرآیند این نوع چک، غیر حضوری انجام می گیرد.

۷. ابطال تمبر مالیاتی برای هر عدد چک در این مورد نیز همانند چک کاغذی لازم است.

۸. ارتباط مشتریان این چک از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک صورت می‌گیرد.

۹. عملیات نقد کردن این چک به هر دو صورت حضوری و غیر حضوری امکان دارد.

۱۰. صدور چک الکترونیکی به وجود اینترنت وابسته است.

شرایط بانک ارائه دهنده خدمات الکترونیک :

۱. عضویت در سامانه چک الکترونیک بانک مرکزی

۲.عضویت در سامانه های صیاد، چکاوک و ساتنا

۳.برخورداری از شرایط فنی برای اعمال سامانه.

عملیات نقد کردن چک الکترونیکی:

نقد کردن چک الکترونیک بر اساس اعلام بانک مرکزی به دو طریق صورت می گیرد

۱. به صورت درون بانکی یا بین بانکی و بدون حضور در بانک.

۲. بدون امضای الکترونیکی و با ارائه مدرک معتبر با حضور در بانک.

جهت کسب اطلاعات کامل و آگاهی از شرایط عضویت در سامانه چک الکترونیک و قوانین مربوط به آن، از یک  مشاور چک و اسناد تجاری که در امور مربوط به چک الکترونیکی از آگاهی و تخصص لازم برخوردار است بهره مند شوید.

آنی مشاور با حضور مشاوران و وکلای متخصص و خبره در تمامی حوزه های حقوقی به خصوص در حوزه کسب و کار ها آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی  می باشد.

جهت دسترسی به مشاور چک و اسناد تجاری و رفع  ابهامات و سوالات تخصصی خود در خصوص چک الکترونیکی و به صورت آنلاین  (نوشتاری تلفنی_اینترنتی و حضوری)، اپلیکیشن آنی مشاور را نصب و از مزیت های مشاوره حقوقی آنلاین بهره مند شوید.

ارتباط با وکیل متخصص در حوزه مشاوره اسناد تجاری

مقالات مرتبط :