آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

واخواست سفته و آثار آن

۱۳:۰۳ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 25391

۲۹

آبان

از مهمترین مزایای واخواست سفته ، امکان وصول خسارت تاخیر تادیه، توقیف اموال قبل از صدور حکم و بهره مندی از مزایای اسناد تجاری می باشد

آثار واخواست سفته، عدم واخواست سفته در مهلت واخواست سفته ای که قانون در نظر گرفته و مزایای واخواست سفته و تعریف این نکته که نمونه اظهار نامه مطالبه سفته عندالمطالبه چیست؟ خسارت تاخیر تادیه سفته واخواست نشده چگونه است؟ مراحل قانونی واخواست سفته و واخواست یعنی چه؟ مطالبه سفته بدون واخواست چگونه است؟

و تنظیم اظهارنامه مطالبه وجه سفته در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد.

تعریف سفته

در جواب این سوال که واخواست سفته چیست؟ و اظهرنامه سفته چگونه است باید گفت: سَفته یا سُفته سندی است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند مبلغی را در موعد معین یا عندالمطالبه ، در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله کرد آن شخص کارسازی نماید.


در صورتی که صادرکننده سفته در تاریخ سررسید و مطالبه دارنده آن ،مبلغ سفته را تادیه نماید در واقع به تعهد خود عمل کرده و بدهی خود را پرداخت کرده است. ولی اگر به هر دلیلی متعهد سفته در موعد مزبور وجه آن را پرداخت نکند دارنده سفته برای رسیدن به حقوق مالی خود باید از راه قانونی اقدام نماید.

 

قبل از هر اقدامی توصیه می شود با یک مشاوره اسناد تجاری مشورت نمایید. تا از این طریق از قوانین و مقررات مربوط به سفته، راه های قانونی وصول وجه سفته و کلیه اقدامات لازم در این راه آگاهی یابید.

 

نحوه مطالبه وجه سفته ای که پرداخت نشده

اگر سفته مزبور دارای موعد معینی برای پرداخت (تاریخ سر رسید) باشد دارنده سفته ده روز از تاریخ سررسید آن ، مهلت واخواست سفته را دارد.

واخواست سفته چیست؟

واخواست اعتراض رسمی به سفته ای است که در سررسید آن پرداخت نشده و علیه صادرکننده آن اعمال می گردد این اعتراض باید به صورت رسمی به صادر کننده ابلاغ شود.
برگه های چاپی مخصوص واخواست توسط وزارت دادگستری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد همچنین این برگه ها در بانکها نیز موجود هستند.
موعد قانونی واخواست سفته ۱۰ روز از تاریخ سررسید یا ابلاغ اظهارنامه در سفته های عندالمطالبه است.


مزایای واخواست سفته

از مهمترین مزایای واخواست سفته ، امکان وصول خسارت تاخیر تادیه، توقیف اموال قبل از صدور حکم و بهره مندی از مزایای اسناد تجاری می باشد.

 

مهلت واخواست سفته در موعد قانونی

اگر دارنده سفته در موعد قانونی نسبت به واخواست سفته اقدام نکند موجب سلب دو اثر از آن می گردد 

۱. مسئولیت تضامنی صاحبان امضاء سفته که مخصوص اسناد تجاری است زائل می شود.
۲.عدم امکان صدور قرار تامین خواسته مگر با تودیع خسارت احتمالی.
چنین سفته ای مثل یک سند عادی است و خاصیت سند تجاری را ندارد و تنها، مبلغ آن مطابق قانون مدنی از متعهد قابل مطالبه می باشد.

 

سفته به عنوان سند عادی

»مطالبه وجه سفته واخواست نشده از متعهد امکان پذیر است سند تجاری بدون واخواست نامه به صورت یک سند عادی تعهد و اقرار به دین است که مطابق مواد ۲۳۰ و ۳۰۷ قانون تجارت به عنوان یک سند عادی وجه آن قابل مطالبه است«

 

آثار واخواست بر ظهرنویسان سفته

شخصی که ظهر سفته را بدون درج هرگونه مطلبی امضا می‌کند این امر نمایانگر ضمانت امضا کننده است در این صورت امضا کننده ظهر سفته با متعهد سفته در مقابل دارنده آن مسئولیت تضامنی دارند.

برای پیشگیری از ساقط شدن مسئولیت ظهنویسان سفته، توصیه می کنیم حتما با یک مشاور یا وکیل سفته مشورت نمایید.

 

مسئولیت تضامنی ظهرنویس سفته

دارنده سفته باید ظرف یک سال از تاریخ واخواست، دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد، زیرا اگر دارنده سفته به این وظیفه قانونی عمل نکند، دعوی او علیه ظهرنویس‌ها پذیرفته نمی‌شود.

عدم واخواست سفته

عدم واخواست سفته در موعد قانونی توسط دارنده سفته ، مسئولیت ظهرنویسان سفته را زائل می کند.

 

واخواست در سفته های عندالمطالبه

مطالبه وجه سفته در سفته های عندالمطالبه زمانی محقق می شود که متعهد از نیت متعهدله برای مطالبه سفته مطلع شود این اطلاع قانونا وقتی محقق می شود که طبق ماده ۷۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی از طریق اظهارنامه رسمی به بدهکار ابلاغ شده باشد بنابراین در سفته عندالمطالبه نحوه مطالبه وجه سفته »ارسال اظهارنامه رسمی« و مهلت واخواست سفته، تاریخ ابلاغ این اظهارنامه به بدهکار است.

جهت بهره مندی از مزایای سند تجاری سفته و آشنایی با این که واخواست سفته چیست؟و مقررات مربوط و ماهیت سفته و نحوه تنظیم آن با یک مشاور حقوقی اسناد تجاری مشورت کنید. و از این طریق حقوق مالی خود را تضمین نمایید.

 

آنی مشاور با حضور وکلا و مشاوران حقوقی متخصص خدمات مشاوره آنلاین حقوقی به صورت نوشتاری و تلفنی و مشاوره حضوری با رزرو آنلاین نوبت مشاوره ارائه می نماید.

کافی‎ است از سامانه آنی مشاور استفاده و به آسانی و در سریعترین زمان ممکن به مشاوران و وکلای متخصص ما دسترسی پیدا کنید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره ، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب