آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پنج نکته مهم حقوقی درباره بازسازی ساختمان های فرسوده

۲۱:۲۲ - ۲۴ تیر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 11414

۲۴

تیر

در صورت عدم توافق میان ساکنان یک ملک فرسوده اولین اقدام قانونی مراجعه به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک و ارائه دادخواست تمایل به نوسازی از طرف موافقان بازسازی ساختمان فرسوده می باشد

قوانین مربوط به بازسازی ساختمان های فرسوده و مراحل قانونی اقدام به بازسازی ساختمان های فرسوده در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

عملیات بازسازی و تخریب ساختمان فرسوده ای که دارای یک مالک است معمولاً با مشکلات حقوقی خاصی مواجه نمی شود و تنها با احراز شرایط موجود و با دریافت مجوز از شهرداری امکان پذیر می باشد.

ولی با توجه به افزایش آپارتمان نشینی در سال‌های اخیر معمولاً در خصوص فرسودگی آپارتمانها و ساختمان هایی که مالکان متعددی دارند در مورد بازسازی (نوسازی) آنها میان مالکان اختلافاتی پیش می آید. البته با توجه به قوانین حاکم بر این امر راهکارهای قانونی برای حل این چنین مشکلاتی وضع شده است.

نکات مهم حقوقی درباره بازسازی ساختمان های فرسوده 

۱- در اغلب موارد در خصوص تصمیم مالکان ساختمان ها برای اقدام به بازسازی ساختمان همیشه با نظرات موافق و نظرات مخالف مواجه می شویم برخی از مالکان به دلیل فرسودگی و ازبین رفتن امکانات ساختمان و وجود خطر جانی و مالی برای ادامه زندگی در آن  خواهان نوسازی ساختمان هستند و مالکان مخالف معمولاً به دلایل مالی با این امر مخالفت می کنند.

 

توجه داشته باشید در صورت عدم توافق میان ساکنان یک ملک فرسوده اولین اقدام قانونی مراجعه به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک و ارائه دادخواست تمایل به نوسازی از طرف موافقان بازسازی ساختمان فرسوده می باشد.

 

مطابق قوانین جدید اغلب دعاوی آپارتمان نشینان در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد مگر آن دسته از دعاوی که خارج از صلاحیت شورا باشد که در دادگاه های حقوقی و یا کیفری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

 

۲- پس از ارائه دادخواست نوسازی و تشکیل پرونده نوبت به تشخیص فرسودگی ساختمان می رسدتشخیص فرسودگی ساختمان و احراز خطر یا ضرر مالی و جانی با کارشناس رسمی دادگستری می باشد.

 

۳- در نهایت بر اساس قانون تملک آپارتمان ها بر اساس شرایط زیر اجازه تجدید بنای فرسوده به موافقان نوسازی داده می شود.

 

ماده ۱۳ قانون تملک آپارتمانها 

در صورتی که به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری، عمر مفید ساختمان به پایان رسیده یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالکان قسمت های اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند، آن دسته از مالکان که قصد بازسازی مجموعه را دارند، می توانند بر اساس حکم دادگاه، با تأمین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکانی که از همکاری خودداری می ورزند، نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام کنند.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

 

۴- نباید از این امر غافل شد که مخالفان نوسازی هم حقوقی دارند.

همان طور که قبلاً گفتیم در اغلب مواقع مخالفان نوسازی نداشتن پول کافی برای تامین مسکن در طول زمان نوسازی را بهانه می‌کنند به همین دلیل قانون برای حل این مشکل ، موافقان نوسازی را ملزم به تهیه مسکن در شأن آنها در مدت بازسازی نموده است.

 

در توجیه این امر باید گفت که احترام به حق مالکیت تا زمانی اولویت دارد که به سلب امنیت و آسایش سایر همسایگان منجر نشود. بنابر این مخالفان نوسازی بر همین اساس قانونا ملزم به اجرای این حکم و تخلیه ساختمان برای شروع عملیات نوسازی می گردند.

 

توجه داشته باشید که بعد از اتمام عملیات بازسازی سهم همه مالکان هم مخالفان و هم موافقان از مخارج بازسازی برابر است و مخالف بازسازی که برایش مسکن دیگری تامین شده ملزم می باشد که هزینه اجاره مسکن را هم شخصا متقبل شود.

 

راهکار قانونی برای مالکانی که توان پرداخت هزینه ها و اجاره دوران بازسازی را ندارند توقیف اموال می باشد ساکنان طلبکار حق دارند حکم توقیف برای اموال مالک بدهکار از جمله همین ملک بازسازی شده را از دادگاه بگیرند.

 

۵- علی‌رغم اقدامات قانونی و گرفتن حکم رسمی از مراجع قضایی برای بازسازی ساختمان فرسوده ممکن است یکی از ساکنان با ترک نکردن ملک مانع کار نوسازی شود در این صورت مدیر ساختمان مطابق قانون می تواند با مالک متخلف برخورد قانونی کند مدیر ساختمان با مراجعه به مراجع قضایی می تواند دستور تخلیه آپارتمان را از رئیس دادگستری یا رئیس حوزه قضایی محل دریافت کند.

 

توصیه می کنیم نوشتار تنظیم لایحه دعاوی حقوقی  را نیز مطالعه بفرمایید.

همچنین آنی مشاور توصیه می کند پیش از هر اقدامی در رابطه با مسایل و دعاوی شرکت ها با کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری و مشاوران متخصص و با تجربه که در حقوق تجارت ، حقوق اقتصادی ، جرایم اقتصادی و دعاوی شرکتها بر روی سامانه آنی مشاور فعالیت دارند مشورت بفرمائید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب