آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مالیات بر واحد‌های مسکونی و خانه های خالی

۰۹:۲۸ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2289

۲۷

آبان

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مکلفند مالیات سالانه مربوط به هریک از واحدهای مسکونی را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند

مالیات بر واحد‌های مسکونی و خانه های خالی یکی از جدیدترین انواع مالیات در ایران است که از سال ۱۳۹۹ قابل اجرا شده است. در این نوشتار به بیان نکات مهمی در این باره می پردازیم.

 

1- تعیین و دریافت هر نوع مالیاتی باید مبنای قانونی داشته باشد تا سازمان امور مالیاتی بتواند برای وصول مالیات در آن زمینه اقدام کند. مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون ، اجازه وصول مالیات بر خانه های خالی را به سازمان امور مالیاتی داده است.

 

بنابراین اگر قانون اجازه وصول یک نوع مالیات را نداده باشد سازمان امور مالیاتی حق ندارد خودسرانه اقدام به تعیین و تشخیص مالیات در آن مورد نماید.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/questio

 

 

آغاز شناسایی خانه های خالی با ارسال پیامک

2- برابر طرحی که سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت مسکن بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم در پیش گرفته است مالکان بیش از یک واحد مسکونی پس از ارسال یک پیامک از وزارت راه و شهرسازی دو هفته فرصت دارند وضعیت واحد مسکونی خود را از جنبه ساکن یا خالی بودن با دولت تعیین تکلیف کنند در غیر این صورت ، مشمول مالیات می شوند.

 

3- بر اساس آیین نامه مربوطه ، وزارت خانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری ها و سایر دستگاه های اجرایی موظفند داده ها و اطلاعات مالکیت املاک از قبیل مشخصات هویتی، نشانی اقامتگاه قانونی و شماره تلفن همراه و مشخصات ملک را حسب درخواست سازمان امور مالیاتی کشور از طریق برخط حداکثر تا پایان شهریور ماه ١٣٩٩ در اختیار این سازمان قرار دهند.

 

4- سازمان امور مالیاتی، ارزش واقعی واحد مسکونی را تعیین می نماید. این سازمان می تواند با استفاده از کارشناس رسمی دادگستری نسبت به ارزش گذاری روز واحدهای مسکونی که دارای معماری و شرایط خاص هستند اقدام نماید.

 

5- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مکلفند مالیات سالانه مربوط به هریک از واحدهای مسکونی را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند.

 

6- گفته می شود از حدود ۲۸ میلیون واحد مسکونی در کل کشور تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شناسایی و شناسنامه دار شدند و در این بین مشخص گردیده که ۱.۵ میلیون نفر، مالک بیش از یک واحد مسکونی هستند.

 

 

توصیه می کنیم نوشتار رسیدگی به اختلافات مالیاتی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب