آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

فاکتور و شماره اقتصادی

۱۷:۲۴ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 4013

۱۰

آبان

عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد (2%) مبلغ مورد معامله می‌شود

در این نوشتار به بررسی و تحلیل ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم و ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات ‌های مستقیم در خصوص تکالیف مالیاتی اشخاص و اهمیت و لزوم استفاده از فاکتور و شماره اقتصادی در معاملات می پردازیم.

ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم

اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلف‌اند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادره و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.

 

عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد (2%) مبلغ مورد معامله می‌شود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌هایی که تعیین می‌شود مشمول جریمه‌ای معادل یک درصد (1%) معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده است، هست.

برابر ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم، صاحبان مشاغل و شرکتها و اشخاص حقوقی، درباره معاملات خود تکالیف مالیاتی به شرح زیر دارند:

مکلفند برای انجام معاملات خود، صورتحساب (فاکتور) صادر کنند

مکلفند در صورت حساب و فاکتور صادره، شماره اقتصادی خود و شماره اقتصادی طرف معامله را بنویسند.

فهرست معاملات و خرید و فروش های خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند.

از شماره اقتصادی و هویت دیگران برای انجام معاملات و خرید و فروش های خود استفاده نکنند و همچنین اجازه ندهند که دیگران برای انجام معاملات خود از شماره اقتصادی و هویت آنان سوء استفاده کنند.

اگر طرف معامله و خریدار کالا یا خدمات، مصرف کننده نهایی باشد نیازی به نوشتن شماره اقتصادی در فاکتور صادره نیست.

مصرف کننده نهایی کیست؟

مصرف کننده نهایی، کسی است که کالا یا خدمات را برای مصرف شخصی خود خریداری می‌کند و قصد خرید کالا یا خدمات برای عرضه و فروش آن به دیگران را ندارد.

وزارت صنعت و معدن، مکلف شده که سامانه انجام معاملات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را برای مدیریت مناقصات و مزایده هایی که بخش دولتی و بخش عمومی ( شهرداری ها و نهادها و تامین اجتماعی و...) برگزار می کنند راه اندازی کند و دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات مربوط به این سامانه را فراهم آورد.

 

بدین ترتیب سازمان امور مالیاتی می تواند همه اطلاعات مربوط به قراردادها و معاملات کسبه و فعالان اقتصادی با اشخاص بخش دولت و عمومی را ملاحظه و میزان درآمد و سود آنان را شناسایی و محاسبه کند و نهایتا به وصول مالیات از آنها اقدام نماید.

 

شماره اقتصادی چیست؟

شماره منحصر‌به‌فردی است که در سازمان امور مالیاتی کشور، به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص داده می‌شود. بنا بر ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که شامل این قانون می‌شوند، باید در مرحله اول برای دریافت کارت اقتصادی اقدام کنند. برای انجام معاملات و تحویل فهرست معاملات خود به اداره امور مالیاتی، لازم است شماره اقتصادی مربوط به خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها و فرم‌ها و اوراق مربوط درج کنید.

 

نحوه ثبت نام و درخواست کارت اقتصادی چگونه است؟

اشخاص حقیقی و حقوقی باید به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌کند، به سامانه www.tax.gov.ir مراجعه و شماره اقتصادی دریافت کنند و سپس در این سامانه ثبت نام کنند. 

نکته نخست

اطلاعات مالی و بانکی و اقتصادی هرگونه قرارداد و معامله با اشخاص بخش عمومی و دولتی، بطور کامل و آنلاین در دسترس سازمان امور مالیاتی قرار دارد.

نکته دوم

رسیدگی به اختلافات بین اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات دهنده با سازمان امور مالیاتی درباره نحوه رسیدگی به پرونده مالیاتی، نحوه مطالبه مالیات، ترتیبات پرداخت مالیات، میزان و چگونگی وصول جرایم مربوط به تکالیف ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم با هیئت های حل اختلاف مالیاتی است.

 

ماده 169 مکرر قانون مالیات ‌های مستقیم

به‌منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‌شود.

 

وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها، مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه فوق را در اختیاردارند و یا به نحوی موجبات تحصیل درآمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می‌آورند.

 

موظف‌اند اطلاعات به شرح بسته‌های ذیل را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند:

الف) اطلاعات هویتی

ب) اطلاعات معاملاتی اشخاص

پ) اطلاعات مالی، پولی و اعتباری و سرمایه‌ای اشخاص

ت) اطلاعات دارایی‌ها، اموال و املاک و همچنین نقل‌وانتقال آن‌ها

ث) سایر اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی که با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت‌وزیران به موارد مزبور اضافه خواهد شد.

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره مالیاتی آنلاین  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و تنظیم دادخواست و تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره، دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب