۱۴
مهر
الزامات ثبت دادخواست تامین دلیل در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تعریف تأمین دلیل، فرایند انجام تامین دلیل و مراحل ثبت تأمین دلیل در دفاتر الکترونیک قضایی در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد.
الزامات ثبت دادخواست تامین دلیل در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تعریف تامین دلیل، فرایند انجام تامین دلیل و مراحل ثبت تأمین دلیل در دفاتر الکترونیک قضایی در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد.
همانگونه که پیش از این اعلام کردیم « آنی مشاور » بنا دارد چگونگی دریافت خدمات قضایی و چگونگی انجام امور قضایی از طریق دفاتر الکترونیک قضایی را برای مشتریان « آنیمشاور » و اشخاصی که نیاز به چنین آگاهیهایی دارند به گونهای کوتاه و کاربردی شرح بدهد.
بنابراین؛ زنجیرهای از نوشتارها درباره چگونگی انجام امور و ارائه خدمات قضایی در دفاتر الکترونیک قضایی را تقدیم شما بازدیدکنندگان گرانقدر می کنیم.
در این نوشتار،نکات مهم درباره چگونگی ثبت دادخواست تامین دلیل در دفاتر الکترونیک خدمات قضایی را به مشتریان آنی مشاور و بازدیدکنندگان محترم سایت آنی مشاور پیشکش و تقدیم می کنیم.
نخست به تعریف کوتاهی از تأمین دلیل میپردازیم تا با این مقوله بیشتر آشنا شوید.
تعریف تامین دلیل
در تعریف قانونی، تأمین دلیل به معنای ملاحظه و صورتبرداری از دلایل است.
در برخی از موارد ذینفع دعوی (ذینفع در ادبیات حقوقی به شخصی گفته می شود که در دعوا دارای نفع و زیان مستقیم و مشخص می باشد) احتمال میدهد که شاید در آینده، اثبات دلیل و مدارک به دادگاه برایش دشوار شود یا اینکه احتمال می دهد دلایل او از بین برود و غیرقابل استناد و بیاستفاده گردد. بنابراین، تقاضای تأمین دلیل میکند.
پیش از این درخواست تأمین دلیل ، به دو صورت کتبی و شفاهی و قبل از اقامه دعوی یا در هنگام دعوی صورت میگرفت. همچنین تا پیش از تشکیل شوراهای حل اختلاف، تامین دلیل از طریق دادگاهها صورت میگرفت.
اما امروزه درخواست تأمین دلیل از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت میرسد.
رسیدگی به درخواست تامین دلیل و انجام تامین دلیل نیز از طریق شورای حل اختلاف صورت می گیرد.
دلایل در هر کجا که باشند شورای حل اختلاف همان محل، صلاحیت رسیدگی به درخواست تامین دلیل را دارد.
مثالی را بیان می کنیم:
میخواهید از وضعیت گودبرداری یک ملک که بطور غیر اصولی انجام شده و ممکن است باعث آسیب شود تامین دلیل کنید.
در این مورد، تامین دلیل باید در شورای حل اختلاف محل وقوع آن ملک انجام شود.
یا مثلا شخصی که در تصادف رانندگی، دچار خسارت شده با فرار مقصر از صحنه تصادف، روبرو می شود و می خواهد ابتدا خسارت وارده به خود را مستندسازی و تأمین دلیل کند و سپس با طرح دعوا و شناسایی مقصر ، خسارتش را از او بگیرد.
شخصی خسارت دیده در این مورد باید تامین دلیل را در شورای حل اختلاف محل رخداد تصادف یا در محلی که خودرو تصادفی را پارک نموده است انجام دهد.
این یک قاعده کلی و مهم است که در همه موارد ، تامین دلیل باید در شورای حل اختلاف محل وقوع دلیل انجام شود.
در ادامه این نوشتار، به توضیح مختصری درباره مراحل ثبت تأمین دلیل در دفاتر الکترونیک قضایی میپردازیم.
مراحل ثبت تأمین دلیل در دفاتر الکترونیک قضایی
با توجه به پیشرفتهای فناورانه و استقرار دفاتر الکترونیک خدمات قضایی ، امروزه در بسیاری از موارد برای انجام امور قضایی، نیاز به حضور در دادگاهها و شوراهای حل اختلاف نمی باشد.
از جمله برای انجام تامین دلیل نیز لازم نیست که مستقیماً و حضوراً به شوراهای حل اختلاف مراجعه کنید.
درخواست تامین دلیل را میتوان از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت رساند.
پیش از اقدام به ثبت درخواست تامین دلیل، سه نکته مهم زیر را در نظر بگیرید:
الف) باید نام و هویت شخصی که خواهان تامین دلیل است دقیقا مشخص باشد.
ب) موضوع تامین دلیل باید دقیقا مشخص باشد. در درخواست تامین دلیلی که می دهید باید مشخص کنید که چه دلایلی را با چه توجیه و بنا به چه ضرورتی می خواهید صورت برداری و تامین دلیل کنید.
ج) محل انجام تامین دلیل هم باید دقیقاً مشخص گردد.
یک نکته و ادامه نوشتار:
در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنیمشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ دادهاند را آوردهایم و چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخها را نیز دارید.
برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:
https://animoshaver.ir/questio
با در نظر گرفتن توضیحات بالا فرایند درخواست تامین دلیل در دفاتر الکترونیک قضایی و فرایند انجام تامین دلیل به شرح زیر است:
فرایند انجام تامین دلیل
1- متقاضی تامین دلیل باید دارای سامانه ثنا و حساب کاربری در سامانه ثنا باشد.
در صورتی که فرد مراجعهکننده در سامانه ثنا ثبت نام نکرده باشد پیش از ثبت دادخواست تامین دلیل باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کند که این بخش در همان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام میشود.
2- مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مورد نظر.
مهم نیست دفتر خدمات الکترونیک قضایی در کجا باشد حتی از دفتر خدمات الکترونیک قضایی در یک شهر می توانید درخواست تامین دلیل خود برای شهر دیگر را به ثبت برسانید.
3- تنظیم و ارایه متن دادخواست تأمین دلیل که شامل مشخصات درخواستکننده ، توضیح مختصر درباره موضوع مورد نظر و بیان دلایل توجیهی برای انجام تامین دلیل می باشد.
4- ارائه اصل مدارک و مستندات و توضیح مختصری از موضوع دعوایی که برای اثبات آن، درخواست تامین دلیل می کنید.
5- در صورتی که تعیین نام و هویت و مشخصات طرف مقابل برای درخواستکننده تامین دلیل، ممکن نباشد، دادخواست تأمین دلیل پذیرفته و به جریان گذاشته میشود.
بطور کلی در ثبت درخواست تامین دلیل در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ستون خوانده در دادخواست، خالی میماند.
6- پس از ثبت درخواست تامین دلیل توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست تامین دلیل به شورای حل اختلافی که دلایل در حوزه یا محدوده آن واقع شده است ارجاع داده میشود.
از طریق سامانه ثنا به متقاضی تأمین دلیل، آگاهی داده می شود که درخواستش به کدام شورای حل اختلاف، فرستاده شده است.
7- شعبه شورای حل اختلاف که تأمین دلیل به آن ارجاع شده است درخواست تامین دلیل را بررسی می کند و وقت رسیدگی و زمان حضور متقاضی تأمین دلیل برای انجام تامین دلیل را تعیین مینماید.
این مرحله نیز از طریق سامانه ثنا به متقاضی تأمین دلیل، آگاهی داده می شود.
8- تامین دلیل ، انجام می شود و نسخهای از گزارش تأمین دلیل به متقاضی تأمین دلیل ، تحویل داده می شود.
آگاهی از موارد تامین دلیل همراه با انجام کارشناسی بوسیله کارشناسان رسمی دادگستری انجام میشود.
تعیین کارشناس رسمی دادگستری به قرعه ، توسط شعبه شورای حل اختلاف صورت میگیرد.
دستمزد کارشناس رسمی بابت انجام تامین دلیل بایستی توسط خواهان تامین دلیل پرداخت شود.
پس از هماهنگی بین خواهان و کارشناس (برای حضور در محل و مشاهده دلیل) صورتبرداری و تامین تأمین ، انجام می شود و گزارش آن به شورای حل اختلاف و از آن طریق به متقاضی تأمین دلیل، تحویل میگردد.
توصیه می کنیم نوشتار دعاوی ناشی از قرارداد را نیز مطالعه بفرمایید.
شما عزیزان میتوانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیرتعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.
همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم میباشد
نظرات (5)
یعقوب متین زاد
1 سال پیشپاسخ به نظر
با سلام وباتشکر از توضیحات روشن و دقیق
مدیر سایت
1 سال پیشسرافراز و تندرست باشید.
رضا
1 سال پیشپاسخ به نظر
خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون.
هوشنگ
1 سال پیشپاسخ به نظر
باتشکر از راهنمایی. خیلی خوب ومفید بود
محمد
1 سال پیشپاسخ به نظر
ممنون از اطلاعات بسیار مفید تون
فرم نظر