آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

روش های استعلام دارایی اشخاص

۱۵:۱۹ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 33187

۲۷

مهر

املاک ، وسایل نقلیه ، حسابهای بانکی و خطوط تلفن قابل استعلام و و توقیف می باشند اما ممکن است شخص محکوم دارایی دیگری داشته باشد که در هیچ جا ثبت نشده و در نتیجه شناسایی و توقیف آنها ممکن نباشد!
 
 
مسلماً دسترسی و کسب اطلاع از دارایی اشخاص برای هر کسی مقدور نیست زیرا این امور جزء حریم شخصی اشخاص محسوب می‌شود لذا دسترسی به این اطلاعات بدون مجوز قانونی امکان نخواهد داشت مگر اینکه قانون حکم و مجوز دسترسی و استعلام دارایی اشخاص را به شخص یا مرجع درخواست کننده بدهد.
 

مفهوم دارایی

منظور از دارایی شخص چیزهایی است که در مالکیت شخص قرار دارد و مورد استفاده اوست و حق انتقال آن را به دیگری دارد مانند خانه، زمین، وسیله نقلیه ،پول ، لباس و...
 
نکته مهم در این خصوص این است که دارایی اشخاص همیشه مثبت نیست و ممکن است صفر و یا حتی منفی باشد.
 
در مواردی که شخص اموالی در تصرف یا مالکیتش دارد بدون اینکه ادعایی در خصوص آنها مطرح باشد دارایی او مثبت و در مواردی که هیچ چیزی ندارد دارایی اش صفر و در مواردی که بدهی دارد و یا بدهی او از دارایی اش بیشتر است دارایی او منفی می باشد.
 
 
 

استعلام دارایی اشخاص

در دعاوی مالی دادگاه به منظور اجرای عدالت و احقاق حقوق دادبرده (محکوم له) و اجرای حکم به درخواست طرفی که حکم به نفعش صادر شده، اقدام به شناسایی و استعلام از دارایی اشخاص محکوم به پرداخت مال می نماید مثلاً اگر در دعوایی شخصی محکوم به پرداخت مالی شود ولی حاضر به اجرای آن نباشد و یا نتواند حکم را اجرا کند در این صورت دادگاه اقدام به استعلام دارایی دادباخته (محکوم علیه) می نماید تا بتواند مطابق روش‌های قانونی از طریق اجرای احکام ، او را ملزم به اجرای حکم و در نهایت اقدام به توقیف اموال به دادبرده نماید.
 
 
در صورتی که دادباخته (محکوم علیه) توان پرداخت مبلغ مورد دادنامه (محکوم به) را نداشته باشد می تواند ادعای اعسار کند و با طرح دعوای اعسار نداری و عدم توان مالی اش را با ارائه دلایل معتبر اثبات نمایند‌.
 
 

اگر دادباخته حکم را اجرا نکند چه کنیم؟

برای اجرای حکم دادگاه ،دادباخته (محکوم له) باید از دادگاه صادرکننده حکم درخواست اجرای حکم را کند مدیر دفتر بر اساس حکمی که صادر شده برگه اجراییه صادر می نماید در این مرحله اگر محکوم طی مهلت مقرر حکم را اجرا نکرد باید مراتب از طریق دادبرده (محکوم له) به قاضی اجرای احکام اطلاع داده شود و قاضی اجرای احکام بر اساس درخواست دادبرده در جهت استعلام دارایی محکوم و الزام او به پرداخت مورد دادنامه (محکوم به) اقدام به صدور برگه های استعلام می نماید.
 
 
 

انواع استعلامات قانونی

۱- استعلام املاک ثبت شده

استعلام املاک ثبت شده محکوم با درخواست دادبرده (محکوم له) و با توجه به میزان مورد دادنامه (محکوم به) توسط اداره ثبت املاک و اسناد کشور صورت می گیرد این درخواست ممکن است استعلام کل املاک شخص در کل کشور باشد و یا صرفاً املاک او در یک استان خاص.
 
 

۲- استعلام وسایل نقلیه

استعلام وسایل نقلیه با درخواست دادبرده (محکوم له) از قاضی اجرای احکام صورت‌ می گیرد قاضی اجرای احکام دستور استعلام شماره پلاک هایی که به نام شخص مزبور هست را به پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی صادر می نماید.
 
 

۳- استعلام حساب های بانکی

در این مورد هم قاضی اجرای احکام با درخواست دادبرده (محکوم له) دستور استعلام حسابهای بانکی دادباخته (محکوم علیه) را صادر می نماید.
 
 

۴- استعلام خطوط تلفن

در این مورد هم با درخواست دادبرده (محکوم له) پرونده و با صدور دستور استعلام از طرف قاضی اجرای احکام استعلام از اداره مخابرات کشور صورت می گیرد تا اگر خط تلفنی با قیمت بالا داشته باشد توقیف شود.
 
 

نکته

با توجه به مطالب فوق فهمیدیم که تنها املاک ، وسایل نقلیه ، حسابهای بانکی و خطوط تلفن قابل استعلام و و توقیف می باشند اما ممکن است شخص محکوم دارایی دیگری داشته باشد که در هیچ جا ثبت نشده و در نتیجه شناسایی و توقیف آنها ممکن نباشد!
 
مانند طلا ، پول نقد ، وسایل گران قیمت و یا املاک که دارای سند رسمی ثبت شده نیستند. این اموال زمانی قابل توقیف هستند که شخصی که حکم به نفع او صادر شده بتواند وجود این اموال و مالکیت دادباخته (محکوم علیه) بر آنها را ثابت کند.
 
 

استعلام اموال و دارایی توسط دادگاه

بنابراین در صورتی که کسی در دعوای مالی محکوم به پرداخت وجه یا مالی شود و از اجرای حکم خودداری کند دادگاه مجوز استعلام دارایی او را جهت توقیف اموال صادر خواهد کرد. برای این کار لازم است برگه اجراییه و دستور قاضی اجرای احکام موجود باشد تا بتوان اقدام به توقیف اموال شناسایی شده نمود در غیر اینصورت استعلام دارایی اشخاص ممکن نخواهد بود.
 
 
 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و تنظیم دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت  ۱۰ تا ۱۷  روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 
 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب