× خانه وبلاگ پرسش و پاسخ ثبت نام ورود خروج از حساب

مشاوره تعزیرات و حقوق مصرف کننده

 

.1 مشاوره تعزیرات

در یک مشاوره تعزیرات ، مشاور حقوقی با استفاده از تخصص و تجربه ای که در این زمینه دارد در جهت آگاه نمودن مصرف کنندگان کالا و خدمات ،

 تولید کنندگان و توزیع کنندگان آنها ، از قوانین و قواعد مرتبط و حقوق و تکالیفی که نسبت به هم دارند راهنمایی های لازم را ارائه می نماید .

 

۲. لزوم حمایت از حقوق مصرف کنندگان

لزوم حمایت از حقوق مصرف کنندگان یکی از مسائل مهم در هر جامعه ای است که باید مورد توجه مسئولان کشور قرار بگیرد.

یکی از نیازهای اساسی و اولیه افراد جامعه نیاز به کالاهای مصرفی و خدماتی می باشد .

با توجه به گستردگی و تنوع نیازها و همچنین تنوع محصولات موجود ، خطرات ناشی از مصرف کالاهای نامرغوب ، عدم آگاهی از کیفیت و قیمت کالا ها ، گاهی موجب ورود زیان های مادی و معنوی غیرقابل جبرانی برای مصرف کنندگان می گردد.

در نتیجه مصرف کنندگان برای مطالبه حقوق خود مجبور می‌شوند که به دادگاه مراجعه کنند که نتیجه آن افزایش پرونده‌ها در مراجع قضایی و صرف وقت و هزینه‌های دادرسی میگردد که به نفع هیچ کس نیست.

بنابر این لازم است مصرف کنندگان با کمک یک مشاور تعزیرات و حامی حقوق مصرف کننده ها ،

 با آگاه شدن از قوانین ، خود را تحت حمایت قانونی قرار دهند .

 

۳. اقدامات دولت در جهت حمایت از مصرف کنندگان

امروزه دولت در جهت حمایت از مصرف کنندگان اقدامات مهمی انجام میدهد:

۱. صدور مجوز ایجاد سازمان ها و نهادهای حمایتی مانند انجمن های حمایت از مصرف کنندگان ، کمیسیون ایمنی مصرف کنندگان ، سازمان استاندارد ادارات ملی سلامت و ...  و نظارت بر آنها.

۲. اجرای قوانین مربوط به حقوق مصرف‌کنندگان کالاها و اثبات اهمیت این امر و تاثیر مستقیم آن بر نظم عمومی و اقتصادی کشور .

 قانون تعزیرات حکومتی ، قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی ، قانون سازمان نظام پزشکی قانون نظام صنفی کشور ، قانون حمایت از مصرف کنندگان از جمله این قوانین هستند .

۳. دادن اطلاعات کامل به مصرف‌کننده قبل از ورود به بازار و آگاهی نمودن از مولفه های مختلف تولید و عرضه کالاها و خدمات.

۴. فراهم کردن امکانات انتخاب و افزایش قدرت انتخاب و دستیابی به کالا و خدمات مورد تقاضای مصرف کنندگان .

۵. حمایت جدی دولت از مصرف کنندگان و برخورد با تخلفات موردی صاحبان واحدهای صنفی( تولید کننده و عرضه کننده) .

لازمه بهره مندی از آثار تمامی این اقدامات آگاهی از قانون و شناخت حقوق خود می باشد . که با کمک  یک مشاوره تعزیرات و حقوق مصرف کننده قابل اعمال می باشد .

 

۴. حقوق مصرف کننده کالا و خدمات :

حق به دست آوردن کالا و خدمات با کیفیت ، سالم و استاندارد .

حق برخورداری از اطلاعات لازم مانند تاریخ تولید ، مصرف ، فهرست بها ، دفترچه راهنما و مشخصات کالا .

 حق رویت و دستیابی به نمونه کالا .

حق برخورداری از حمایت دولت در صورت بروز اختلافات .

حق شکایت از متخلفان اقتصادی به مراجع ذیربط.

 موارد فوق از جمله حقوقی هستند که قانون برای مصرف کنندگان در نظر گرفته است یک مشاور تعزیرات و حامی حقوق مصرف کننده بر اساس اصل سوم قانون اساسی و اجرای عدالت اجتماعی در جهت حفظ حقوق شهروندان در صورت نیاز درخواست آنها راهنمایی های لازم را ارائه می نماید .

 

۵.مرجع رسیدگی به تخلفات صنفی

 مطابق قانون نظام صنفی صلاحیت رسیدگی به تخلفات اصناف به سازمان تعزیرات حکومتی محول گردیده است.

مهم ترین تخلفات شامل گرانفروشی ،کم‌فروشی ، تقلب ، احتکار و عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع ، تحت شرایطی برای آن تعریف شده است .

سازمان تعزیرات حکومتی که به منظور نظارت و کنترل دولت بر فعالیت های اقتصادی، لزوم کنترل و اجرای مقررات به ویژه در زمینه قیمت‌گذاری تاسیس گشته است به عنوان یک دادگاه اختصاصی اداری وظیفه نظارت و کنترل قیمت‌ها مقابله با احتکار کالا و مجازات متخلفین را بر عهده دارد .

 

۶.دعاوی تعزیراتی و وکیل تعزیرات

در خصوص دعاوی تعزیراتی وکلایی به صورت تخصصی و حرفه ای در این زمینه فعالیت می‌کنند که به جهت داشتن سابقه کار در این قبیل پرونده ها و تسلط کامل بر قوانین آیین نامه ها و بخشنامه ها موکل خود را در جهت رسیدن به حقوق خود یاری می نمایند .

بنابراین در صورت طرح دعاوی تعزیراتی لازم است از وکلای آشنا به امور تعزیراتی کمک گرفت.

سامانه آنی مشاور خدمات خود را به صورت مشاوره آنلاین (تلفنی و چت) ارائه می نماید همچنین متقاضیان می توانند به صورت آنلاین وقت مشاوره حضوری رزرو نمایند.

ارتباط با وکیل متخصص در حوزه مشاوره تعزیرات و حقوق مصرف کننده

مقالات مرتبط :